Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
2010101201   Co-formació sobre com acompanyar l'alumnat a la sexualitat
2021-2022   Taller a centre. Educació Infantil-Primària
  
   17/11/2021 - 26/4/2022 (10 hores) de 17:00h a 19:00h
   ESC Pau Casals
   c. Pau Casals, 12 (Sant Llorenç d'Hortons) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei Educatiu Alt Penedès
  
  
  
Inscripció   13/09/2021 - 26/09/2021 . Activitat restringida
  
Descripció i   Metodologia:   Es tracta d’una activitat formativa que forma part d’un projecte més ampli que durant els últims tres cursos
ha treballat l’educació afectivosexual amb tota la comunitat educativa.
L’activitat es desenvolupa a partir de metodologies participatives inspirades en la Investigació Acció
Participació, mitjançant les quals les persones destinatàries passen de ser l'objecte de l'acció educativa a
convertir-se en agents de canvi incidint en el seu propi centre educatiu, al mateix temps que es possibilita
adaptar el contingut de la intervenció a les necessitats i interessos de cada claustre. Aquesta metodologia
promou la generació d'espais de diàleg al voltant de la salut sexual, afectiva i reproductiva, per tal de poder
compartir dubtes i bones pràctiques, posar en discussió imaginaris socials i pràctiques educatives, i generar
reflexions que permeten la co-construcció de el coneixement de manera col·lectiva.
El contingut de l’activitat es basa. en les principals necessitats detectades a través del diagnòstic
participatiu realitzat amb tot el claustre del centre durant els anteriors cursos. L’activitat consistirà en:
1. Formació específica sobre diversitat familiar amb tot el professorat del centre. Els resultats de les
activitats dels anys anteriors mostren la necessitat de formació en temes de diversitat sexoafectiva, sobretot
centrada en com abordar la diversitat de les famílies dels infants.
2. Formació “Com abordar temes que sorgeixen espontàniament a classe?”. Durant el curs 2020-21 es va
iniciar la creació col·lectiva amb tot el professorat d’unes línies estratègiques sobre educació afectivosuxal
al centre, que pretenen traçar els principals àmbits sobre sexualitat que es vol incloure al currículum de
l’escola. Tanmateix, més enllà d’això, a les aules apareixen molts altres temes relacionats amb la sexualitat
i el gènere que requereixen de una reflexió grupal per tal de crear un tarannà comú.
3. Acabar línies estratègiques d'educació afectivosexual a l’escola, iniciades l'any anterior.
4. Col·laborar en la creació d’una guia d'educació afectivosexual a l'escola a partir de la formació realitzada
i dels principals resultats del projecte on s’emmarca. Aquesta guia pretén contribuir a la implementació de
l’eduació afectivosexual a l’escola de forma transversal per part del professorat.
  
Objectius   - Adquirir eines, estratègies i recursos per poder treballar l’educació afectivosexual a l’aula.
- Adquirir coneixements i recursos per treballar la diversitat sexoafectiva i familiar amb l’alumnat.
- Abordar la sexualitat de manera integral, per tal que fomenti el benestar, l'equitat de gènere, el respecte a la diversitat, la prevenció i el plaer.
- Reflexionar envers l'acompanyament del professorat en el desenvolupament d'una sexualitat integral, plena i satisfactòria dels infants.
- Disseny d’unes línies estratègiques d'educació afectivosexual que contribueixin a la implementació d’aquesta dins el currículum educatiu del centre.
- Col·laborar en la creació d’una guia d'educació afectivosexual que orienti les pràctiques educatives dels i les docents.
  
Continguts   A través de la metodologia de caire participatiu s’adaptaran els continguts dissenyats a les necessitats i especificitats del claustre.
1. Diversitat i sexualitat
1.1. Repàs. Aproximació conceptual: sistemes de sexe/gènere, sexualitat, identitat, expressió i orientació
sexual. La construcció social i històrica de la sexualitat i la infància.
1.2. La diversitat una dimensió clau en la sexualitat
1.3. Com abordar la diversitat familiar amb l’alumnat?

2. Com abordar temes que sorgeixen espontàniament a classe?
2.1. La mirada antropològica a la sexualitat i l’educació
2.2. El rol del professorat: entre la transformació i la (re)producció de pràctiques educatives equitatives
2.3. Diàleg: buscant un tarannà comú al claustre.
3. Línies estratègiques d'educació afectivosexual a l’escola
3.1. Com volem treballar la sexualitat a l’escola?
3.2. Dimensions claus
3.3. Eines i recursos per treballar la sexualitat de forma transversal
3.4. Creant una guia d'educació afectivosexual

  
Formador/a   Ass. AIDIS i Grup de Recerca AFIN (UAB)
  
Avaluació   S’utilitzaran com a indicadors d’aprenentatge l’avaluació de les línies estratègiques d'educació afectivosexual a l’escola.
La transferència s’avaluarà amb una valoració duta a terme durant les activitats d’acompanyament i assessorament que es realitzaran durant el curs, a través de les quals es verificarà la implementació d els coneixements adquirits amb la formació.
S’espera que les persones que participin d’aquest curs puguin introduir l’educació afectivosexual dins el
temari i les pràctiques educatives dels cursos que imparteixen.
  
Requisits de  certificació   Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata.

  
E-mail   crp-altpenedes@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dimecres   17/11/2021   1700   1900 
 Sessió 2   dimarts   25/01/2022   1700   1830 
 Sessió 3   dimarts   08/02/2022   1700   1830 
 Sessió 4   dimarts   26/04/2022   1700   1900 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent